1960 Impala Projekt

2021 – Udstødning med nye Headers

jeg har ind til videre kørt med et rør ud bag til, og vil så gerne ha fiske kutter lyden
så jeg bestilte nogle HOOKER HEADERS fra Summit Racing. som er bygget til bilen.

Jeg var meget spændt på om de ville passe, og måtte blive skuffet, for det gjorde de ikke.
Hmmm.. hvad gør jeg så. Jeg surfede lidt rundt og kunne ikke rigtig finde en løsning.

Jeg var et par dage forbi Troels fra CD, og de havde en 63 4d hardtop stående,
som har samme ramme som min, med en v8 i.

Den luret jeg lidt på, og kunne se at motoren lå længere tilbare end min motor.
Så kom jeg i tanke om at jeg ikke skiftede mine motor ophæng, men brugte de samme som
der blev brugt til min række 6, og derfor bestilte jeg nogle nye til en V8.

Da de ankom kunne jeg se, efter at jeg havde monteret de nye motor ophæng,
ad der var pokkers til forskel.

ca. 5 cm. som man kan se på billedet. Det er hvad den skal rykkes tilbage.
Det fik jeg gjort, og nu er kardanled 5 cm for lang. Typisk

så nu skal kardanled forkortes med 5 cm.

2021 – Bagtøj støjer

Nu fik man jo kørt lidt til Odense træf og rullet lidt rundt her i Corona tiderne
og jeg havde hele tiden en rumlen lyd fra bagtøjet og at den spilte bagtøjsolie
ud fra hulle hvor kardanakslen sad. Så jeg tænke på, at den nok skulle have en ny pakning
og en justering. Så det gik jeg i gang med.

Så her er klumpen afmonteret fra bagtøj huset. Da jeg ikke havde prøvet dette før, kikkede jeg efter
hjælp på Youtube og fandt en god guide vejledning video.
Og så kunne jeg gå i gang med at skille klumpen ad.

Det er utroligt at man skal skille hele bagtøjet ad for at skifte en pakning. Men så kunne jeg også se
om det ville hjælpe at justere bagtøjet så det ikke larmet, men det må tiden vise når vi køre en tur igen.
Jeg fik skiftet pakningen og samle klumpen igen og monteret det i bagtøj huset, eller hvad nu det hedder.
Bagtøj er monteret igen.

2020 – Rust i døre

Nu ruller den og det er godt, så kan jeg kikke lidt på alle de andre ting som mangler,
så som rust i dør paneler så det har jeg kikket på. Svejset ny plade i dør og spartlet den.
Og givet den en lakering

Og det samme skal også gøres på den modsatte side.

Der er plader på 😀 20-08.2019

Så skete det. Kom til syn 2. gang efter et par rettelser, og har hentet plader og sat dem på NICE.

Og en tur til Træf i Langeskov blev det også til, med campingvogn bag på. Men men men bare fordi der er
plader på er den jo ikke færdig endnu. Der er meget som skal laves. Var ellers i høj kurs af de unge
i Langeskov for de synes det var en fed Custom Ragger 😆

Nok fordi at motoren ser fin ud og resten …….hmmm trænger stadig til en omgang.

04.03.2019

Så er vi i gang igen i garagen.
Der er stadig en del småting som skal fikses, inden den kan synes. Så det er bare om at komme i gang.
Der mangler varme apparatet inde i kabinen. Viske motoren skal tilsluttes.
Anhænger trækket skal færdiglaves og monteres. Strøm til anhænger stik skal laves.

05.09.2018
Jeg har haft nogle store problemer med at skifte fra et kreds bremsesystem til 2 kreds med bremseforstærker.
Ikke selve montering af systemet men at få dem til at virke. Efter mange dage og forsøg på at få det til at virke,
måtte jeg opgive.
indtil en af mine gutter sagde at bremse ventilen skulle have længere vandre længde.
Så jeg målte på Elcaminoen og ganske rigtig, så sad den længere nede på bremse pedal armen, og da jeg kikkede
efter på Impalaen var der 2 huller i bremse pedal armen. Så jeg flyttede den længere ned og fik den længere
vandre længde der skulle til for at få det til at virke. Så nu virker bremserne, og derfor kunne køre den ud af garagen
med egen hjælp efter 21 år.

så nu kan jeg koncentrere mig om noget andet. du køre den og bremser og alt lys virker, så den kunne synes nu,
men venter til jeg har fået anhænger træk på den, som er ved at blive bygget.

12.08.2018
Det er sjovt hvad man kan finde på nettet. men her er salgs annoncen på Impalaen fra Danving Biler

Det er godt nok længe siden

25.06.2018 Update
Jeg ved at jeg ikke har været så flittig med at få opdateret fremgangen på projektet. Men her er en update.

Den nye motor er kørt til, og gik fint. jeg har gået og fået fikset gearskifte armen til den nye Turbo 350 gearkasse
og måtte fremstille en custom arm så jeg kunne skifte gear, men den funger fint.

Jeg har gået og fikset lys for og bag, og nye dele fra USA er ankommet.

Jeg håber på, at jeg får lavet de sidste ting som er bremser og anhængertræk, så jeg kan få den synet i år.
Så er det også kun 21 år siden at den blev skilt ad  😆

09.07.2016 Gearkasse monteret på Motor.

Så fik jeg gearkassen tilbage fra b-body import, so renoveret min gearkasse. Jeg fik skruet den på
motoren og dumpet den ned i bilen, og kunne nu gå i gang med at montere de sidste ting til motoren,
så som starter, generator, strøm, speederkabel, o.s.v
 

24.04.2016 Garage nyt

Flere nye dele er kommet på motoren, mangler stadig at få renoveret den 350 gearkasse som skal bruges
til motoren. Har købt renoverings kit til gearkassen.

29.10.2015 Resume af 2015

Der er ikke rigtig sket så meget som jeg havde håbet på, men jeg har fået købe mange stumper hjem til min nye motor.
Og mangler stadig en masse små detaljer, som udsætter projektet lidt.

Jeg har fået motoren over på en motor stander, så det var nemmere at montere dele på den. Min PowerGlide
gear kasse kommer ikke på, men jeg har en Turbo 350 gearkasse som kommer på i stedet, og den skal
så også have en renovering.

31.12.2014 Resume af 2013-2014

Det er ikke det store som der er sket på bilen i de 2 år.
Jeg har haft motoren ude af bilen igen, da alt benzinen havnede i olie karet,
og jeg kunne ikke få gang i den.

Karburatoren smed benzin ud af siden, og jeg skulle finde en ny.
Og jeg fik honet motoren og slebet karrene på topstykket. Nye pakninger osv.
men ville stadig ikke starte. Så bliver man sku lidt nedtrykt.

Jeg endte med at investere i en ny motor. En hel ny Chevrolet V8 motor.
Som forhåbentligt skal give mig nogle lange og dejlige ture med Impalaen.
Men nu skal der jo også købes en masse ind til motoren,
inden den kan komme i. Stumperne køber jeg hos Jackob Lynegaard
da de for det meste har tingene på lager.

Bremserne prøvede vi at lufte ud, men selve bremse cylenderen som jeg
købte for 2-3 år siden hos lategreatchevy.com virker ikke.
Så den er lige til at smide ud, og købe en ny.

Flere chrom dele er blevet monteret, men de fleste ting har været mere hen imod at få den til at køre,
og være klar til at køre til syn. Så må lakering og interiører vente lidt endnu.

15-17.08.2012 Flere ting blev monteret færdig. Nyt el kabler i motor, instrumentbord og den nye tank, er blevet malet,
så den er klar til at blive monteret.Forrude og bagrude er monteret. Monteret dem selv for første gang i mit liv. VILDT.


Så nu mangler jeg at fylde bremsevæske på og lufte bremser. Fylde vand på køler systemet
og montere gearkas olie tryk rør fra gearkasse til køleren.

18.05.2012 forrude modtaget fra Dan-Glas, som var meget behjælpsom med at finde den til mig.
Fronten begynder at få form. Da jeg samler den for at få samling på bolte, skruer osv.
Der er stadig lidt rust som skal fikses i fronten.

08.04.2012 Servostyrings pumpe monteret.Og tændkabler er tilpasset og monteret.
Man kan godt se at støvet lægger sig som en tyk dyne i motoren.

07.10.2011 Prøve montering og rep. af inderskærme.

18.09.2011 Inderskærmene havde en del rust, som også skulle udbedres.
Og de skåle, som front lyset bliver monteret i, var også godt hullet. Og man kan pt. ikke få nye.

17.07.2011 Prøve montering af radiatorvæg og skærme efter lidt rust rep.

10.06.2011 Rust i kølerstativet ” tror jeg nok det hedder  😉  ” er blevet fikset.
Og slebet ned og larkeret. Prøve montering af foreskærme.

06.05.2011 Karos og rammen, blev skruet sammen. Så nu begynder det at ligne en bil igen.


06.05.2011 Lidt flere billeder af motoren monteret i rammen

05.05.2011 Brandvægen blev malet, så det ikke skulle gøres efter at karos og rammen var samlet
Efter den var tør, kunne jeg gå igang med at montere karossen på rammen.

10.04.2011 Malet og lagt i rammen. Jeg malede motor og gearkassen med sort spray maling,
tidligt om morgenen, og fik lov til at stå og hærde. Derefter lagde jeg den i rammen.
Et stort historisk øjeblik, daden sagde klunk og kom på plads i motor ophængne.

 

 

Der ud over er der også trukket nye koger rør til bremserne og til tanken.
Monteret det nye udstødnings rør, og håndbremse kabler. Så rammen er ved at være
komplet, så karossen snart kan sænkes og monteres på rammen.

23.03.2011 Motor malet. Kørte forbi Jem og fix og købte noget varm bestandigt maling.
Som kunne klare +450 grader, som jeg skulle bruge til motor og gearkasse.
Efter at gearkassen blev skruet på motoren, og hænge op i kranen, blev det malet.

21.03.2011 Udstødnings rør prøve monteres

09.02.2011 Motorvask. Endelig er temp. nede i en tilstand, hvor man ikke fryser fast på værktøjet.
Nu var det motoren og gearkassen´s tur til at blive renset af.
Men hvordan. Efter lidt jerne vridning, kom jeg på, at bruge kranen, presenning, og en spand.

09.07.2010 Karossen skal hæves, så der er plads til rammen neden under.
I garagen i Veksø, var der en gut som havde en Ford T projekt, og han havde konstrueret nogle
specielle hæve sænke fødder, som han brugte til sit projekt. Men han opgav det og ville ikke ha disse
hæve sænke fødder med. Så dem fik jeg. Og dem er jeg rigtig glad for.


06.07.2010 YUHUUUUU Karossen kommer hjem til Skovlunde. Endelig kunne jeg få
karossen hjem. Når man er så afhængig af, at andre har de ressourcer der skal til,
for at få sine ting hjem, er jeg meget glad for, at man har en ven, som har muligheden for, eksempel
at kunne låne en auto trailer. Ja dem står der sku ikke i hver indkørsel i en hus ejendom.

 

01.07.2010 Prøvemontering af tromlerne på bagtøjet, for at se om tingene passede.
Og det gjorde de. Helt perfekt. derefter monteret jeg styrtøjet.

27.06.2010 Rammen bliver luftet. nu når rammen næsten er komplet, fik den en vask, så støvet kunne
fjernes, og man kunne få et overblik ” i solen”.

14.06.2010 Reservedele fra usa. Så er der kommet nye stumper fra usa.
Og det er igen fra www.lategreatchevy.com som er leverandør af stumper. Denne gang er det
alt til tromle bremserne bag på, og til styre tøjet foran. Og nye  kandangkryds.

Og her er de fleste nye dele sat på rammen. Og fælge er prøve monteret

 

Der er gået lidt tid, og nye stumper er ankommet til impalaen. Bremseskiver, bræmserør og andet godt
fra www.lategreatchevy.com blev leveret til mig i slutningen af 2009. Lidt billeder af det her

 

Arbejdet går jo videre når man får nye matrialer til Impalaen. De nye stumper kom på og det begynder at ligne noget fornuftigt. Fjedre, støddæmper, bøsninger, og kuglelejer blev skruet på Impalaen.

14.07.2009 FadEx kom forbi med mine ny indkøbte reserve dele. Jeg købte disse reservedele hos
www.lategreatchevy.com som har en hel del til impalaer, og deres kvalitet er fine. Hvis man bestiller deres
katalog, for man et rabat nr på 10% på alt hvad du køber og det er fedt hvis man køber for over 800$

07.06.2009 Afmontering af de gamle bøsninger var ikke så let, indtil jeg fandt ud af
hvordan det var nemmest at få dem af. En varmepistol på i ca 5 min. og derefter
skulle de bare slås ud, uden at bruge for meget energi på det. Så nu mangler jeg kun
at male dem med primer og hammerlack, og montere de nye bøsninger som ikke er kommet endnu.

  

28.05.2009 Så sker der noget med impalaen igen. Efter at jeg har fået nesten hele bilen hjem i min nye garage, sker der sku noget igen. Rammen er blevet færdig og bagtøjeg er slebet ned og fået rust primer og Hammerlack. der er bestilt for ca 5.000 kr stumper til nye bøsninger osv.

  

Bunden blev slepet færdig Mandag d. 25.09.2006 og grundet med Hammerlak
et rimeligt flot resultat.

 

Søndag d.17 September var jeg en tur i garagen, for at lave bunden af Impalaen færdig. Da jeg får slebet det sidste af bunden, er klar til at grunde bunden, skulle jeg lige slibe lidt med vinkelsliberen. Det gik også fint, til den lige fik fat i min venstre handske og flåede handsken og 5 cm. af min hånd/arm af ……av av av….blodet stod ud og jeg kunne se direkte ned i kødet…….nam nam…..mig på skadestuen og fik 9 sten, og måtte ikke lave noget i 12 dage 🙁

Rammen er heldigvis nem at få ren, for gammel Textyl. Så arbejdet går fint der ud af. Derefter bliver den sendt til sandblæsning og grunding. Inden jeg får den tilbage. Planen er så at lakere rammen i sort.

  

  

Så skal der skrabes gammel textyl af. Så karossen blev stilt op af væggen, og så var det bare at komme i gang. Jeg brugte en varmluftpistol til at bløde det op med. Derefter skulle der et par afstiver i bunden skiftes ud. Et par nye blev bestilt fra Street Parts og svejst på. Der var også en del rust i bunden som skulle skiftes ud med frisk nyt jern. Der er ikke så meget rust i Impalaen, i forhold til Elcaminoen, så det er til at overskue. Bunden er nu næsten helt færdig, og jeg er nu gået i gang med at skrabe textyl af rammen.

Det er også noget som tager sin tid.

  

  

Her er det så instrument bordet der bliver skilt ad. og resten på bilen.
Så blev den afmonteret fra rammen. Selve rammen skal sandblæses og grundes,
så den kan holde i langt tid. Det glæder jeg mig til at få lavet.

 

Her er jeg gået i gang med at skille bilen ad. Alle stumperne bliver puttet i poser og
skrevet på, hvad de sad på og hvor de sad. Motoren er en række 6 med en powerglide
gearkasse med 2 gear. Den samme motor kommer i igen efter en hoved renovering.
Det samme gælder gear kassen.

 

 

Her er et par billeder af Impalaen i samlet tilstand

1960 Impala 4d ht, L6 motor, rød kabine mirrorblack lack.
Købt hos DANVING Biler på Amager for 40.000 kr i 1994